• Black Facebook Icon
  • Black Instagram Icon

© 2019 Allunga Fotografie

DIY / de Feenstra selfie

Voor de fotofanaten onder ons is dit een bekend beeld: de selfie die Kim Feenstra maakte in het eerste seizoen van "het perfecte plaatje". Nu we allemaal wat meer aan het huis gekluisterd zijn, heb ik mijzelf creatieve opdrachten gegeven. Een fijne manier om bezig te blijven en een leuke manier om te leren. Deze selfie is te maken door iedereen met een camera waarop je zelf de instellingen kunt bepalen. Volgens mij kan dit tegenwoordig al mogelijk met een telefoon, maar helemaal zeker ben ik daar niet van. Heb je verstand nodig van fotografie om dit beeld te kunnen maken? Nee. Je kunt mijn instellingen zo overnemen. Maar als je geïnteresseerd bent in fotografie, zou ik je zeker aanraden om uit te zoeken waarom een sluitertijd van 4 seconde bepalend is voor dit beeld.

Wat heb je nodig voor deze selfie? - Een camera waarmee je zelf de instellingen zelf kan bepalen (een M of TV stand)

- Statief

- Een relatief donkere ruimte (de huiskamer bij ons was eigenlijk iets te licht)


Hoe ga je te werk? Ik heb de volgende instellingen gebruikt: Een diafragma van 16, maar als die van jou hoger kan, doen! De sluitertijd heb ik op "4 seconde gezet. Let op, dit wordt weergegeven op je camera als "4 niet 4. De ISO heb ik op 100 gezet. Je kunt de sluitertijd ook op 5 of 6 seconde instellen, ik heb gekozen voor 4, zodat ik niet te lang stil hoef te zitten. Het is handig als de camera een omklapbaar scherm heeft, zo kan je zien wat je doet. Verder heb ik de timer ingesteld op 2 seconde, zodat ik tijd heb om mijn handen voor mijn ogen te positioneren. Ga voor je camera zitten, druk op de ontspan knop en plaats je handen voor je gezicht. Laat ze hier twee seconde, en haal ze daarna weg. Houdt er rekening mee dat je de rest van je lichaam zo stil mogelijk houdt.


TADA! Je selfie is klaar. Het kan even oefenen zijn om tot een goed resultaat te komen. Ik ben nog steeds niet 100% blij met mijn versie, maar goed.. ik heb ook niet hetzelfde gezicht als Kim. (helaas)

Mocht je er nou niet uitkomen, stuur mij gerust een berichtje. Ik stuur je een video waarin ik het nogmaals uitleg, voor de meer visueel ingestelde onder ons, wel zo prettig! Have fun en deel je foto met de hashtag #allungachallenge

28 keer bekeken